Åpenhetsloven
Vi ønsker med dette å redegjøre for Hellvik Gruppen AS sitt arbeid knyttet til åpenhetsloven og de tiltakene vi har implementert for å oppfylle lovens krav. For ytterligere informasjon, vennligst kontakt administrerende direktør, Thor-Inge Thrana.
Vårt arbeid med åpenhetsloven
Åpenhetsloven § 5a:
Generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
Vår virksomhet er organisert som et regionbasert konsern, Hellvik Gruppen. Gruppen har fire regioner: Øst, Sør, Sør-Vest og Vest. XL-Bygg Hellvik med tre avdelinger, samt støtteselskapene Hellvik Hus Teknologi og Produksjon og Hellvik Hus kjedetjenester.
Konsernets hovedadresse
Hellvik Gruppen AS, Jærveien 1250, 4375 Hellvik. Organisasjonsnummer: 922 962 308
Tilslutning til Bransjeorganisasjoner
Hellvik Gruppen AS er del av det organiserte arbeidslivet og er tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Byggenæringens Landsforening (BNL) og Boligprodusentenes forening.
Vårt driftsområde
- Bygg og anleggsvirksomhet i forbindelse med oppføring av boliger på egne og kunders tomter.
- Salg av byggevare.
- Leveranse av tjenester innen arkitektur, ingeniør og administrasjon til franchisebaserte kjedemedlemmer.
Hellvik Gruppen har ikke egenimport av varer, og opererer kun i det Norske markedet.
Arbeid med Åpenhetsloven
Arbeidet med åpenhetsloven er koordinert på bransjenivå og vi bruker BNLs felles løsninger og maler i vårt arbeid, se BNLs hjemmeside om åpenhetsloven. Våre rutiner og retningslinjene er forankret hos Administrerende direktør og i styret.
Sikring av Arbeidsvilkår og Leverandørkvalitet
Selskapet har utarbeidet rutiner og sjekklister for kartlegging og vurdering av negativ påvirkning/skade forårsaket av egen virksomhet og selskapets leverandører.
For sikre at arbeidstakere i vår produksjonskjede har tilfredsstillende lønns- og arbeidsvilkår, er det utarbeidet egne sjekklister for valg av seriøse leverandører. Kravene i åpenhetsloven er en del av kontraktsbestemmelsene overfor underentreprenørene.
Åpenhetsloven § 5b
Opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger.
Hellvik Gruppen kjøper ca 97% av byggevarer og materiell fra Mestergruppen (herunder XL-Bygg). Her henvises det til Mestergruppen sin aktsomhetsvurdering.
I produksjonen benyttes i all hovedsak egne tømrere. Men i forbindelse med produksjonstopper og ved utførelse av andre fag (vvs, elektro, maling osv) blir det benyttet underentreprenører. Her er det en risiko for at lønns- og arbeidsforhold ikke er i henhold til avtale.
Vi støtter oss for øvrig på tilgjengelig informasjon og kartleggingsarbeidet som skjer på bransjenivå, hvor naturstein, VVS-produkter, elektroprodukter og solcelleprodukter har vært prioritert i rapporteringsperioden med grunnlag i vesentlig risiko for negative konsekvenser.
Åpenhetsloven § 5c:
Opplysninger om eventuelle tiltak virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene.
Vi bygger vår kartlegging på informasjon fra våre nærmeste leverandører ved å innhente skriftlig informasjon, intervju og å ved å foreta stikkprøver. Arbeidet har til nå ikke vist avvik, men kontroll av underentreprenører vil være et prioritert område i året som kommer.
Avvik vil bli rapportert og behandlet i vårt avvikssystem.
En viktig del av arbeidet med åpenhetsloven er å informere og utruste organisasjonen. Det skal derfor utarbeides en plan for informasjon og opplæring slik at alle ansatte får en innføring i bakgrunnen og virksomhetsområde for loven, at alle som jobber med innkjøp har mer inngående kjennskap og at dette er forankret i konsernledelsen.
Samarbeid med bransjeforening og deltakelse på kurs og seminarer vil også være en kilde til planlegging og iverksettelse av fremtidige tiltak.